FAKTY
Statystyka targów wygląda następująco: 760 wystawców z 39 krajów zaprezentowało swoją ofertę ponad 20 tysiącom zwiedzającym.
Nowością tegorocznych targów było przyznanie Złotych Medali MTP dla najlepszych produktów turystycznych, w tym roku trofea zdobyły Małopolska Wieś Pachnąca Ziołami, zgłoszona przez Sądecką Organizację Turystyczną z Nowego Sącza, Twierdza Toruń, Fort IV zgłoszona przez Kujawsko-Pomorską Organizację Turystyczną z Bydgoszczy oraz Szlak Zabytków Techniki, zaproponowany do Złotego Medalu przez Śląską Organizację Turystyczną z Katowic.
Wiele organizacji – w tym Wielkopolska Organizacja Turystyczna – zdecydowało się na unowocześnienie logo – fot. Milena Kuleczka
Tarnowskie Centrum Informacji zajęło I miejsce w konkursie POT „Na najlepsze centrum it w Polsce 2010”, w najwyższej kategorii centrów czterogwiazdkowych. Na drugim miejscu znalazło się Gdańskie CIT, a na trzecim ex aequo Katowice i Jelenia Góra.
Targom towarzyszyły wydarzenia specjalne, w tym: I Festiwal Podróży i Fotografii a w ramach niego cieszące się popularnością warsztaty, spotkania z Markiem Kamińskim oraz Martyną Wojciechowską i Anną Lichotą.
Związkowe stoisko skutecznie przyciągało wzrok zwiedzających atrakcyjną szatą graficzną – fot. Ryszard Walerych
OPINIE
Bułgaria skutecznie promuje się jako kierunek z rosnącym potencjałem . Piaszczyste plaże Riwiery Bułgarskiej, słoneczna pogoda, konkurencyjne cenowo hotele, krótki czas przelotu – to niezaprzeczalne argumenty wyboru tej destynacji. Walorem dodatkowym jest dyskretne acz skuteczne wplatanie wątków kulturowych w urlopowe oferty.
„Mazowsze Chopinem stoi” – niewątpliwie systematyczna promocja tego regionu osiągnęła zenit! Ilość „gadżetów z klawiaturą” wydaje się być niekończąca. Tegorocznym hitem był „eksponat” stoiska pod postacią… chleba w kształcie głowy F. Chopina. Uzasadnieniem wyboru tej formy reklamy była informacja, że chleb pochodzi z piekarni ekologicznej z Sochaczewa. Promocja prosto z pieca!
W świecie konsumpcji dzieci są szyją, która steruje wyborami głowy, czyli dorosłych – to zdanie, miasta i regiony biorą sobie szczerze do serca. Jako jedna z pierwszych, celowy produkt pro dziecięcy zdecydowała się lansować śląska Organizacja Turystyczna. Wydała niecodzienny przewodnik „Śląskie z dzieckiem” ( na pogodę i niepogodę), który już niedługo znajdzie zapewne fanów i naśladowców.
60 lat minęło… – szacowne PTTK obchodzi swój rok jubileuszowy. Organizacja powstała 17 grudnia 1950 r. z połączenia Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego i Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego. Stoisko niestety nie było jubileuszowe.
Po Biegunie Północnym i Kilimandżaro czas na… Wisłę. Marek Kamiński, znany podróżnik odbył w marcu tego roku zimową „Ekspedycję Wisła” , spływając ponad 1000 km kajakiem. Samotna eskapada polarnika trwała dwa tygodnie. Celem wyprawy było udowodnienie walorów turystycznych naszej najdłuższej rzeki. By udowodnić, że woda w Wiśle wcale nie jest taka brudna, Marek Kamiński pił przefiltrowaną wodę z rzeki i zajadał wiślane ryby… „Poświęcenie” podróżnika znajdzie przełożenie w planowanej konferencji z udziałem polityków i ekologów, na której Fundacja Marka Kamińskiego będzie przekonywać, że warto Wisłę i „na Wiśle” promować. Kogo ciekawi postać podróżnika, może przeczytać jego wspomnienia spisane przez Elżbietę Zubrzycką w książce „Marek – chłopiec, który miał marzenia”. A jak widać na Jego przykładzie – marzenia się spełniają. Warto zatem poszukać inspiracji…
O NAS SŁÓW KILKA
Stoisko Związkowe było kwintesencją naszej przemyślanej wizji istnienia na wielkopolskim rynku markowych produktów turystycznych. Hasło „Zielona Strefa Wielkopolski” ma z założenia promować nasz region jako atrakcyjny dla miłośników aktywnego wypoczynku i turystyki kulturowej – zawsze w otoczeniu przyrody, którą reprezentuje największy w Wielkopolsce park krajobrazowy! Dużym zaskoczeniem, bardzo zresztą pozytywnym był fakt, że ok. 70% odwiedzających podchodziło do naszego stoiska z hasłem na ustach „znam Wasz teren”. Trochę zastanawia mała ilość tzw. „rozmów branżowych”: kontaktów z biurami podróży, przewodnikami…, wymiany doświadczeń interregionalnych – problem ten zgłaszała większość zaprzyjaźnionych wystawców. W sposób naturalny rodzi się podsumowanie, że wirtualna przestrzeń biznesowa pod postacią internetu rośnie w siłę z dnia na dzień, a targowa rzeczywistość powoli odchodzi do przeszłości. Mamy jednak nadzieję, że to stan jedynie przejściowy – nic bowiem nie zastąpi kontaktu bezpośredniego z człowiekiem i pasjonackiej rozmowy o turystyce w realu.
Zdjęcia, które przyczyniły się do sukcesu naszego stoiska – czyli bardzo dobrego odbioru przez Zwiedzających – wykonali specjalnie na tę okazję Antoni Łęszczak wraz z córką Cecylią. Ich prywatnym, hobbystycznym zamierzeniem jest dokumentacja fotograficzna wszystkich aspektów Puszczy Zielonka, a zdjęcia wybrane na stoisko są kroplą w ich morzu zdjęć. Chylimy czoła i czekamy na więcej.
Nie zabrakło wśród gości naszych wiernych regionalistów – współpracujących przy organizacji imprez związkowych, którzy byli naturalnym dopełnieniem naszej oferty.
Trudno w jednym zdaniu wyrazić jakiekolwiek podsumowanie, ale spróbować można… Kto się nie pokazuje „w towarzystwie” o tym się nie mówi, a my przecież staramy się być ciągle „na językach”. Dlatego na targach pokazaliśmy się z jak najlepszej strony, co nie znaczy, że to szczyt naszych możliwości. Zapraszamy za rok, abyśmy mogli to udowodnić!
Patrycja Owczarzak
Specjalista ds. turystyki