Wczoraj, 25 czerwca 2013 roku, radni Rady Miejskiej w Swarzędzu stosunkiem głosów 17:1 zatwierdzili zmiany w Statucie Związku Międzygminnego „Puszcza Zielonka”. Rada w Swarzędzu, jako ostatnia zaakceptowała zmiany, wcześniej nowy Statut zatwierdziły rady innych związkowych gmin (Czerwonak, Kiszkowo, Murowana Goślina, Pobiedziska, Skoki). Jeszcze wcześniej (21 lutego 2013 roku) zmiany zatwierdziło Zgromadzenie Związku Międzygminnego „Puszcza Zielonka” (burmistrzowie i wójtowie gmin związkowych).
Związek Międzygminny „Puszcza Zielonka” w 2000 roku powołany został, jako związek celowy, do realizacji przedsięwzięcia „Kanalizacja obszaru Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka i okolic”. Związek też prowadzi wspólne dla gmin działania związane z promocją turystyki na terenach gmin związkowych.
Zgodnie z zapisami zmienionego Statutu, Związek Międzygminny „Puszcza Zielonka” nie zaprzestanie działalności wraz z końcem realizacji projektów kanalizacyjnych, a przekształci się w Związek regulujący kwestie wodno-ściekowe na terenie pięciu związkowych gmin: Czerwonak, Murowana Goślina, Pobiedziska, Skoki, Swarzędz. Związek dalej prowadził będzie projekty kanalizacyjne („Kanalizacja obszaru Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka i okolic – etap II” oraz „Kanalizacja obszaru Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka i okolic – etap III” oraz działania ze wspólnie przyjętej strategii rozwoju turystyki.
Tomasz Łęcki, Przewodniczący Zarządu Związku Międzygminnego „Puszcza Zielonka”, burmistrz Miasta i Gminy Murowana Goślina:
– Rada Miejska w Swarzędzu po kilkutygodniowych debatach, posiedzeniach komisji, spotkaniach, zarówno w Urzędzie Gminy Swarzędz, jak i w siedzibie Związku Międzygminnego „Puszcza Zielonka”, jednoznacznie poparła zmianę statutową potwierdzając to, że powierza, wraz z pozostałymi gminami, rozbudowę i inwestowanie
w sieci kanalizacji sanitarnej Związkowi Międzygminnemu „Puszcza Zielonka” i dla racjonalnego zarządzania powierza Związkowi tak zwane funkcje regulatorskie,
a w szczególności zatwierdzanie regulaminu dostarczania wody, odbioru ścieków; powierza zatwierdzanie taryf na wodę i ścieki, a także wydawanie zezwoleń na działalność przedsiębiorstwom wodno-ściekowym.
Po 13 latach funkcjonowania Związku jest to potwierdzenie tego, że jego powołanie
i przygotowanie wspólnych projektów miało sens oraz, że mimo pojawienia się w tym czasie trudnych problemów do rozwiązania, gminy są zdecydowane zacieśnić współpracę.
Przed ponad rokiem gminy zdecydowały, że Związek Międzygminny „Puszcza Zielonka” ma przygotować i realizować kolejne etapy rozbudowy kanalizacji. Aby to było możliwe, musiały być spełnione trzy warunki: po pierwsze, musiały być na to pieniądze, i okazało się, że je pozyskaliśmy ze środków UE. Po drugie musiała być przygotowana dokumentacja techniczna i ten warunek też spełniliśmy. Po trzecie musiały być też wprowadzone odpowiednie zapisy statutowe, które upoważniałyby Związek do realizacji nowych zadań
w imieniu gmin. Dlatego też rozpoczęły się prace zmierzające do nowelizacji statutu, w celu rozszerzenia kompetencje Związku poza ten dotychczasowy projekt, zwany roboczo Puszcza Zielonka I.
W trakcie prac, które rozpoczęły się w marcu 2012 roku, część wójtów i burmistrzów zaproponowała, aby przy okazji rozszerzyć kompetencje Związku tak, iż by Związek miał
w szczególności prawo do zatwierdzenia taryf na wodę i ścieki na całym obszarze gmin związkowych.
Gdybyśmy nie wprowadzili zmian w Statucie, nie moglibyśmy realizować kolejnych projektów kanalizacyjnych. Poza tym musielibyśmy zrzeszyć się razem z Poznaniem i innymi gminami w jeden związek i wspólnie zatwierdzać taryfy za odprowadzanie ścieków, albo pozostać samymi, i jako poszczególne gminy zatwierdzać odmiennie stawki. W przypadku pierwszym istniała obawa, iż wszystko będzie się działo pod dyktatem Poznania, a w przypadku drugim, że nastąpi rozdrobnienie całego procesu i nastąpi ogromne zróżnicowanie taryf, a w sumie średnia zróżnicowanych taryf i tak będzie wyższa od tej, którą jest w stanie uzyskać
Związek.
Rozwiązanie, które przyjęło Zgromadzenie Związku, a następnie zaakceptowały rady gmin jest najkorzystniejsze dla mieszkańców, ponieważ Związek będzie miał wpływ na określanie wysokości taryfy, będzie prowadził niezależną politykę wodno-ściekową na terenie gmin związkowych.